До вибору компанії, в якій вам належить працювати, потрібно підходити не менш ретельно, ніж до вибору супутника життя - на службі ми проводимо велику частину свого часу. У якій структурі вам буде найбільш комфортно? Яка корпоративна культура не встане поперек горла? Де найбільш високі шанси домогтися кар'єрного росту і матеріального благополуччя? Ці питання завжди виникають перед людиною, яка надумала знайти нову роботу. На цій сторінці ми спробуємо на них відповісти.

Відповідно до відомої теорії, життя будь-якої організації ділиться на дві великі фази: зростання і старіння. Зростання включає в себе: виношування, дитинство, період швидкого зростання, юність, розквіт, стабілізацію. Старіння: аристократизм, ранню бюрократизацію, бюрократизацію і смерть. Кожна з цих стадій має характерні особливості, схожі і з людським розвитком. Зрозумівши, в якій стадії знаходиться обрана вами компанія, ви зможете прогнозувати і своє майбутнє. Однак розподіл на цикли - не єдине, що вам слід врахувати при виборі роботодавця. Є й інші моменти, на які потрібно звернути увагу.


ШВИДШЕ, ВИЩЕ, СИЛЬНІШЕ

скажемо, що пропонований розподіл компаній на типи є досить умовним. Сучасний роботодавець включає в себе багато рис. Це як темперамент: то ви енергійний холерик, то замислений меланхолік. Однак систематизувати дані все-таки можливо. Отже, перший тип - це великі і середні компанії. Сьогодні вони займають, мабуть, найбільший сектор економіки, виробництва та бізнесу. Ось їх характерні риси:

  • Велика чисельність персоналу, часто наявність філій і дочірніх підприємств у регіонах.
  • "Trade mark" або "brand" фірми відомий широкому колу споживачів її товарів чи послуг.
  • Керівники грають якщо не значну, то помітну роль у розвитку того чи іншого сектора економіки, мають напрацьовані зв'язки в структурах держуправління і бізнесу.
  • Стратегічна мета - розвиток і розширення сфери впливу, отримання все більшого прибутку.
  • Принцип управління - досить жорсткий (нелегко тримати під контролем багатотисячну армію персоналу). Зазвичай чітко вибудована владна вертикаль.

Працювати в такій компанії найчастіше перспективно. Але і відповідальність чимала. Влаштуватися туди на роботу легше, ніж прийнято вважати: колектив величезний, постійно відкриваються нові проекти, відбувається ротація кадрів, а значить, відкриваються вакансії (найчастіше "оптом", а не в "вроздріб").

Де шукати такого роботодавця? Служби персоналу великих і середніх стабільних компаній часто роблять замовлення на підбір персоналу кадровим агентствам. Крім того, це оголошення на відомих Інтернет-сайтах і в спеціалізованих виданнях по працевлаштуванню.

Чого вам слід очікувати:

Плюси: Шанси на просування по службових сходах всередині фірми, дотримання всіх трудових норм стосовно вас (великим роботодавцям не потрібні неприємності), а також стандартна (але досить широка) система мотивації (щорічні або щоквартальні бонуси, оплачувані відпустки, безкоштовні обіди, медичне страхування, соціальні пільги (кредити на покупку житла тощо).

Мінуси: Жорсткі умови при прийомі на роботу (високі вимоги, довгий випробувальний термін), не дуже висока спочатку зарплата (тут вам доведеться попотіти, щоб зарекомендувати себе), корпоративна культура західного зразка, знову-таки жорсткого типу (постійний контроль, на роботі - працюй, особисті проблеми залишай за межами офісу та ін.)

Чого чекають від вас? Лояльності, вірності інтересам компанії, наполегливої ​​праці та стабільності.


ТИ І Я, І МИ З ТОБОЮ

До даного типу компаній відносяться "свіжостворені", тобто молоді фірми і малі підприємства. Характерні риси:

  • Невелика чисельність персоналу. Часто колеги - або друзі, або родичі, або земляки.
  • "Trade mark" і продукція (послуги) практично нікому не відомі.
  • Керівники, безсумнівно, мають якісь зв'язки, але вони поки нечисленні. Помітної ролі в своєму секторі ці люди не грають.
  • Стратегічна мета - швидко окупити витрати на створення компанії, почати одержання гарного прибутку і зміцнитися в тій ніші, яку зайняли.
  • Принцип управління - "сімейного" типу. Багато керівників подібного роду компаній страждають від неможливості застосувати жорсткі заходи, коли це необхідно: "ми ж з ним за однією партою сиділи!"

Якщо вас запросили працювати в подібного роду компанію, зважте всі за і проти. З одного боку - палаючі очі й ентузіазм, привабливі перспективи (можливість кар'єрного росту разом з ростом компанії). З іншого - якщо щось піде не так, кожен потягне за собою товариша.

Де шукати? У більшості випадків вакансії можна виявити в Інтернеті, рідше - у кадрових агентствах (молоді компанії не завжди готові оплачувати послугу підбора). Часто реклама розміщується в масових виданнях типу тих, що кладуться в поштові скриньки. А найпростіший спосіб дізнатися про народження нової компанії - попитати друзів, родичів і знайомих - може, хтось відкрив "свою справу".

Чого слід очікувати:

Плюси: Рівна відповідальність за майбутнє компанії, іноді - повноправна участь у прибутках (якщо вони є), можливість (якщо є попадання "в яблучко") істотно зміцнити і покращити свій матеріальний і кар'єрний статус, дружня, майже сімейна форма корпоративної культури.

Мінуси: Головний недолік нових компаній і малих фірм - це не надто велика впевненість у завтрашньому дні. Зазвичай, на жаль, вони діють за принципом: заробимо сьогодні, а завтра подивимося. Хоча майже будь-яка корпорація-монстр теж виростала з маленької фірмочки ... Спробуйте провести власний маркетинг і обчислити, чи в перспективну справу Ви вплуталися. Чітка система мотивацій звичайно відсутня: то у всіх премії по тисячі доларів і тренінги на Канарських островах, то всі дружно палим ...

Чого чекають від вас? Того, що ви впряжетесь в цей віз і будете її чесно тягти разом з усіма: або до тих пір, поки вона не звалиться в канаву, або поки вас не випряжуть і не пересадять на "Лексус" останньої моделі, тому що ... "Ми зробили це!"


ВІРНІСТЬ ТРАДИЦІЯМ

Мова піде про державні підприємства (або тих, які за всіма ознаками державні, хоча в них вже більше половини приватного капіталу). Характерні риси:

    Чисельність персоналу варіативна - від десятків до тисяч. Чимала частина працівників трудяться на своїх місцях ще з радянських часів.     "Trade mark" і "brand" найчастіше дуже відомі. Це щосили використовується в рекламних компаніях як гарантія якості продукції чи послуг.     Керівники часто очолюють свої підприємства десятки років, зрослися з ними, відомі багатьом. Іноді це добре, іноді - навпаки.     Стратегічна мета - залишитися на плаву, модифікуючись в дусі часу. Не женуться за великими доходами, - свого часу вже все отримали.     Принцип управління - традиційний, з багатьма радянськими рисами. Замість HR-служби - відділ кадрів, замість резюме — автобіографії.

Робота в держструктурі - хороша школа. Особливо якщо ви - молодий фахівець або приїжджий. Вакансії там завжди є, і не думайте, що вас засадять за допотопну ЕОМ - завдяки федеральному бюджету у багатьох держпідприємств цілком сучасна матеріальна база. Зараз, до речі великий попит на інженерно-технічний персонал, який після роботи в держструктурах із задоволенням запрошують на великі оклади у великі компанії - особливо якщо ви отримали гарний досвід, чогось досягли.

Де шукати? Як і в попередньому випадку, читайте оголошення в районних газетах та на дверях підприємства. Проте останнім часом все більше відомих держпідприємств використовує Інтернет для підбору кадрів. Іноді вони роблять замовлення кадровим агентствам.

Чого слід очікувати?

Плюси: Стабільність, можливість навчання прямо на робочому місці, підвищення своєї кваліфікації, шанс реалізувати свої ідеї (особливо, якщо вони стосуються модернізації роботи), а також виграшний рядок у резюме (якщо компанія відома). Корпоративні принципи в держструктурах не змінювалися роками, проте це не означає "там погано". У вас обов'язково буде старший наставник, вам завжди допоможуть у важкій ситуації. На багатьох підприємствах збереглися такі приємні речі, як оплата путівок, копійчані їдальні і безкоштовний відпочинок для дітей.

Мінуси: Ні великої зарплати, ні запаморочливого кар'єрного росту, ні відряджень на пляжі Середземномор'я вам, звичайно, не запропонують.

Чого від вас чекають? Уж звичайно, не критики. Працюйте з широко відкритими очима, не претендуйте на великі заробітки, вчіться і поважайте традиції. Все, в тому числі і ваші керівники, розуміють, що їхня компанія - усього лише надійна і міцна ступінь у вашій подальшій кар'єрі.


«КОНТОРА НИКОНОРА»

Говорячи про сучасні компаніЇ, не можна обійти увагою недобросовісних роботодавців, із взаємодії з якими ви можете вийти з моральними та матеріальними втратами. Це і "піраміди", ера яких зовсім не закотилася за часів "МММ", і всілякий мережевий маркетинг (MLM), і цілком пристойні зовні компанії, які, однак, люблять використовувати безкоштовну робсилу. Характерні риси:

  • Чисельність персоналу невідома. На співбесідах її зазвичай завищують в сотні разів.
  • Якийсь "brand" зазвичай присутній, але він або невідомий, або несе в собі вже негативне забарвлення (як гербалайф).
  • Реальних керівників вам ніхто не покаже: з вами будуть розмовляти спеціально навчені "промивачі мізків".
  • Стратегічна мета - розкинути досить міцну мережу в декількох регіонах і викачати побільше грошей, а потім зникнути. Або ж даром використовувати ваш професійний потенціал.
  • Принцип управління - захоплене зомбування. Легше всього йому піддаються люди, схильні до навіювання. І, звичайно, ті, які клюнули на "легкі й швидкі гроші".

Справедливості заради треба відзначити, що мережевий маркетинг - це просто один із видів бізнесу. У США, наприклад, він функціонує досить успішно і не несе в собі негативу. Але в нашій країні з якихось причин даний вид не занадто прижився. Хоча є люди, які стали багатими саме завдяки MLM - відомі, великі компанії у нас теж є. Вони працюють чесно, правда, видозмінюючись відповідно до нашого менталітету - наприклад, відкриваючи магазини і рекламуючи свої товари. Ми не говоримо про ці фірми - мова йде про тих, чия мета - заманювати в пастки. Постараємося їх уникнути.

Як розпізнати? "Контори Никонора" не скупляться на рекламу, використовуючи і безкоштовні листівки, і газети, і оголошення на парканах, і навіть Інтернет. У тексті оголошень зустрічаються вираження: "хочете заробити $ 1000 в місяць?", "Потрібні співробітники в офіс", "робота для всіх", "освіта не потрібна", "вік від 16 до 60" і пр. При цьому абсолютно незрозуміло, що за робота мається на увазі. І вам це скажуть тільки при особистій співбесіді - так легше "зомбувати".

Чого слід очікувати?

Плюси: Можете заробити дійсно дуже хороші гроші. Але тільки в тому випадку, якщо даний вид бізнесу вам до душі, ви вмієте працювати за принципами мережевого маркетингу і застосовувати їх у непростих умовах нашої країни. Або якщо стоїте близько до вершини.

Мінуси: Якщо це несумлінні MLM-щики - готуйтеся попрощатися з грошима на закупівлю нікому не потрібного товару і з власним втраченим часом. Якщо це іншого роду фірми, можуть бути варіанти: вас беруть на випробувальний термін, пропонуючи мізерну зарплату, потім витягають з вас свіжі ідеї і говорять "до побачення, випробувального терміну ви не пройшли". Або ж оголошують конкурс (тендер) на заміщення вакансії, для участі в якому вам потрібно зовсім безкоштовно надати якийсь проект (ідею, статтю, зразок неопублікованих робіт тощо) Природно, такий "конкурс" ви не проходите, а плоди вашої праці надалі активно використовуються.

Чого чекають від вас? Того ж, чого чекають від миші, пропонуючи їй привабливий безкоштовний сир.

Ми бажаємо вам знайти собі роботу до душі, і сподіваємося, що наш короткий огляд сучасних роботодавців допоміг вам у цьому.